Dua hari lepas adik merangkap sahabat mengingatkan kembali saya pada memori 12 tahun yang lalu. Beliau whatsapp gambar sehelai kertas, tertera sajak yang pernah saya nukilkan sendiri. 


Bila baca balik, saya tersenyum. 


Bila ingat balik, saya memang rajin menulis puisi, sajak, luahan rasa masa di sekolah menengah dan universiti. 


sekarang takde bakat jiwang karat tu dah. 12 tahun dah berlalu, tapi Ain masih simpan kertas ni. 


Banyak sebenarnya puisi saya buat, tapi jenis buat, hadiahkan pada sahabat. Saya sendiri tak simpan. Saya ingat dulu yang selalu layan, Kak Meri, Kak Aniza, Suzie, Anas dan ramai lagi sebenarnya.  


Ingat juga satu buku yang memang saya tulis kata-kata indah (indah bagi saya lah!). Namun buku tu hilang. 


Layan je~~~

Siapa nak muntah, tahan-tahan je lah ye. 





*******************************************************
SAJAK BUAT DIRI SENDIRI

Ku tenung mendalam sebuah kehidupan yang penuh rahsia
puas kujelajahi, kucari dan kuselongkar
gelita jua yang ku jumpa....

kufikir sudah payah benar denai berduri yang kulalui
kurasakan hebat benar gelora samudera menjerkah diri
seakan hancur hati ini bila matlamat yang kuimpikan,
semakin samar ditelan realiti.

Duhai Jiwa...
mengertilah bila...
KESABARAN itu satu dimensi indah
buat insan yang berTAQWA
satu sirat kukuh untuk MUKMIN sejati
satu senjata ampuh bagi MUHSIN hakiki.

Aduhai jiwa  yang tandus...
sedarlah bila kulafazkan...
KEREDHAAN iut satu penyerahan diri sebagai seorang 'ABDI
satu tanda SYUKUR seorang MUKHLIS pada Rabbul Izzati
satu sinar BAHAGIA yang seringkali hilang dalam hati-hati manusia
 yang tidak pernah menyedari...

apa erti HAMBA?
dan apa erti PENCIPTA?

Duhai jiwa yang kerdil...
senyumlah bilamana kubisikkan padamu
Engkau diuji kerna DIA...
Senantiasa dan akan tetap sayang padamu sebagai hamba-NYA

al-fakhiru Ilallah,

nurlaila

Syaaban 1424

***************************************************


Salam Hormat, 

~el~


Post a Comment Blogger

 
Elaila © 2014. All Rights Reserved. Design by OSUHM Studio
Top